Traditioneel predikt de christelijke kerk de waarde van de monogamie. Polyamorie laat zich echter uitstekend combineren met christelijke waarden.
Ik ben getrouwd en heb daarnaast een vriendin. In volledige openheid met en enthousiaste instemming van mijn vrouw. Sinds de relatie met mijn vriendin is de relatie met mijn vrouw, die altijd al uitstekend was, alleen nog maar versterkt en verdiept.
Mijn christelijke doopceel: opgegroeid als trouwe katholiek, wekelijks kerkbezoek, misdienaar. Sinds mijn studententijd aangesloten bij een oecumenische studentenkerk. Daar heb ik heel lang meegedaan met de liturgievoorbereiding. Nu treed ik af en toe op als lekenpredikant. Ik geef grif toe dat ik uiterst vrijzinnig ben en dat ik niet de ‘gemiddelde’ christen vertegenwoordig. Maar wie kan dat wel?
Het ontgaat mij uiteraard niet dat er maatschappelijk, en vooral vanuit christelijke hoek, weinig goedkeuring bestaat voor een nonmonogame levenswijze. Zo ook weer in de aanloop naar de laatste verkiezingen. Naar mijn mening kan echter nonmonogamie in de vorm van polyamorie uitstekend gecombineerd worden met een christelijke overtuiging. Voor alle duidelijkheid: polyamorie is het openstaan voor meer dan één liefdesrelatie, waarbij ruimte is voor seksualiteit, met medeweten en instemming van alle betrokkenen.
Ik ben christen en ik ben polyamorist. Voor mij gaan deze twee identiteiten uitstekend samen. Mijn argumentatie rust op twee pilaren, gevormd door mijn lezing van de bijbel en met name de evangeliën, voor mij de kern van de bijbel.
Punt 1: De kernboodschap van Jezus is, naast de liefde voor God, de liefde voor onze naasten. Jezus doelt natuurlijk helemaal niet alleen op liefdesrelaties maar tegelijkertijd sluit hij dat ook nergens uit. Ik lees in de evangelieën nergens dat het op een respectvolle manier houden van meerdere mensen niet zou kunnen. Ik kan mij zelf daarnaast erg herkennen in Levinas, die uitlegt dat het aloude ‘Heb U naaste lief gelijk Uzelf’ uit het Hebreeuws evengoed vertaald kan worden als ‘Heb U naaste lief, want die liefde, dat ben jij’. Met andere woorden: de liefde is het fundament voor ons bestaan. Dat weer verder doortrekkend betekent voor mij: hoe meer ik lief heb, hoe meer, hoe intenser ik besta. En om er weer een religieuze draai aan te geven: Ubi caritas at amor, Deus ibi est. Ik vertaal dat in hoe meer ik liefheb, hoe meer God aanwezig is. Een vaak gehoord verwijt of angst is dat als je meer van de één houdt dat je dan ‘dus’ minder van de ander houdt. Voor een monogame geest lijkt het moeilijk voor te stellen maar polyamoristen ervaren dat heel anders. Het kan écht voelen zoals met je kinderen: van de tweede hou je echt niet minder dan van de eerste en omgekeerd. Een gevleugeld gezegde onder polyamoristen is dan ook “Liefde delen is vermenigvuldigen”. Dat geldt niet alleen voor brood en vis. Het Jezus dát nou maar wat duidelijker gezegd tijdens zijn bergrede :-).
Het bovenstaande gaat nog niet over seks. De realiteit is dat we helemaal niet weten wat Jezus daar nu precies van vond. Over het seksleven van Jezus staat niks geschreven, niet dat hij wel seks had, ook niet dat hij het afzwoer. Er zijn natuurlijk genoeg speculaties over zijn eventuele relatie met Maria Magdalena, die zelf bepaald niet onschuldig geweest zou zijn. Maar goed, dat zijn speculaties. Er is natuurlijk het veelgeciteerde stuk uit Matteüs 5. Dat gaat echter over overspel en echtbreuk, niet over seks. Polyamoristen zijn net zo trouw als monogamisten. Alleen betekent het woord ’trouw’ voor polyamoristen niet ‘exclusiviteit’ maar verantwoordelijkheid, respect en verbinding. Polyamorie gaat over ethische liefdesrelaties met meerdere mensen, waarin ruimte is voor seksualiteit, met instemming van alle betrokkenen. Het gaat NIET over vreemdgaan, ontrouw, echtbreuk, overspel of losbandige seks. Je zou kunnen zeggen dat het gaat om ‘vastbandige’ seks.
Mijn tweede punt: Buiten de evangeliën wordt er vooral door Paulus inderdaad een moralistischer toon aangeslagen. Nu moet alles wat Paulus schrijft natuurlijk in het licht gezien worden van de politieke context waarin hij opereerde. Maar goed, hij heeft het wel geschreven en zijn brieven zijn uiteindelijk opgenomen in het Nieuwe Testament. Veel andere teksten, die we nu apocrief noemen, niet. De bijbel zoals we hem nu kennen is pas ca. 400 jaar na Christus tot stand gekomen. Vervolgens is die nog 1600 jaar lang van commentaren en katechismussen voorzien. Dat is dus 2000 jaar van mensenwerk om de in wezen heel simpele boodschap van Jezus in een theologisch en moralistisch kader te gieten. En vandaag zijn er velen die op basis daarvan gewapend met teksten en geboden hun gelijk proberen te halen.
Maar wat zou Jezus daar eigenlijk van vinden? Jezus stond zelf in een millenia-oude traditie van Joodse teksten en wetten. De farizeërs en schriftgeleerden waren de hoeder daarvan. De evangelieën staan vol van verhalen waarin zij Jezus een wet voor de voeten werpen die hij zou minachten. Keer op keer pareert Jezus dat door te benadrukken dat niet het gaat om de strikte regels maar om de naastenliefde. Balken, splinters en het werpen van eerste stenen. Hoeren en tollenaars kunnen op zijn liefde rekenen. Voor Jezus zelf was de waarheid van de wetten relatief en ondergeschikt aan de liefde. Ubi caritas et amor, Deus ibi est. Ik zie in Jezus in vrijdenker, die tegen de stroom van versteende wetten in terug wilde naar de basis, de kern: de liefde. Dat heeft hij volgehouden en dat heeft hem zijn leven gekost. Als we ons nu, 2000 jaar later, wederom in de fuik laten vangen van een absoluut gelijk, dat gebaseerd is op interpretaties van versteende teksten, dan is hij voor niets gestorven.
2bo zegt
Je staat niet alleen hierin, na ruim 20 jaar diverse theologische analyses waar onder polygamie juist vanwege uitlatingen in Paulus’ geschriften is het gemakkelijker laveren en interpreteren met die context en wetenschap.
Paulus’ schrift bevestigd polygamie in bijvoorbeeld: 1Tim3:2a “A bishop then must be blameless, the husband of one wife”[….] https://www.blueletterbible.org/kjv/1ti/3/2/t_conc_1122002
en verder over decans:
https://www.blueletterbible.org/kjv/1ti/3/2/t_conc_1122011
De reden dat ze ‘maar’ met 1 vrouw getrouwd mogen zijn is vanwege de verantwoordelijkheden, taken die het ambt met zich meebrengt….
Daarmee is met maar 1 schrift ( en er zijn velen ) menig disucussie geslecht, vele stemmen verstomd.
Het enige wat dan uiteindelijk telt is de keuze die mensen voor elkaar maken ( en die geen 20 jaar hebben zitten grasduinen in [extra-] canonieke boeken als ‘verantwoording’ )
Geloof me ( oh, ironie ) er is geen onduidelijkheid noch ondubbelzinnigheid over polygamie in de schriften. Netto is er enkel een keuze om datgene te doen waar je hart naartoe leeft, en masse. Want het gaan er niet weinig zijn over een paar jaar, nu al niet; ik verwacht een totale coming out in deze, een die zelfs het NL belastingstelsel omver kan schoppen.
En dan gaan we ook zien wie er voordeel heeft gehad aan de jarenlange status-quo.
Nee, dit liedje is al gezongen. Het is wachten op de echo.
Joost zegt
Dank je! Ik was me nog niet bewust van die teksten van Paulus. Inderdaad is dat opnieuw een bevestiging van de polygame praktijk in zijn dagen. Tegelijkertijd kun je op basis van diezelfde tekst natuurlijk ook weer monogamie verdedigen. Paulus paart hier “blameless” aan “one wife” en daarmee zou dan méér dan één vrouw ’to blame’ zijn. Maar ja, dat geldt dan alleen maar voor geestelijken 😉
Sofie zegt
Goedendag, klopt het dat de man 2 vrouwen mocht hebben? Ik kan ergens vinden of de vrouw hiervan op de hoogte moest zijn, of mag de man dit zonder haar weten doen?
Joost zegt
Polygamie is in het Oude Testament behoorlijk normaal. Zo hadden bijvoorbeeld Jacob, David en vooral Salomo meerdere vrouwen. Salomo zou er zelfs duizend gehad hebben (waarvan met 700 getrouwd en 300 ‘concubines’) Zie ook het portret over hem: https://www.plukdeliefde.nl/beroemde-nonmonogamisten/salomo/ . Wat de precieze regels waren rond instemming door hun vrouwen was, weet ik eerlijk gezegd niet precies. Exodus 21:10 er wel iets over. De vertaling maakt wel uit hiervoor. NBG: “Indien hij voor zich een andere neemt, zo zal hij aan deze haar spijs, haar deksel, en haar huwelijksplicht niet onttrekken.” NBV: “Neemt hij naast haar een andere vrouw, dan mag hij de slavin niet minder voedsel of kleding geven en niet minder vaak gemeenschap met haar hebben” en HSV: “Als hij voor zichzelf nog een andere vrouw neemt, mag hij haar niet tekortdoen wat betreft voedsel, kleding en huwelijksgemeenschap.” De regel staat in elk geval in een context over slaven. Hieruit volgt in elk geval dat een man zijn vrouw niet zomaar mag dumpen als hij er een tweede bij neemt. Maar dat is niet bepaald gelijke behandeling dus…. 🙁
Wikipedia zegt er nog wat meer over: https://en.wikipedia.org/wiki/Polygamy_in_Christianity
Inge zegt
Fijn om dit stukje te lezen, ik ben Christen en Polyamorist maar kom erg veel negativiteit tegen bij mensen om mij heen. Na dit stukje gelezen te hebben geeft het mij kracht en voel ik van binnen dat dit mijn weg is.
Joost zegt
Dankjewel Inge, dat doet me op mijn beurt weer goed. Voor monogamisten, uit voorkeur of uit overtuiging, is polyamorie vaak moeilijk te bevatten en soms zelfs bedreigend. Maar aan wat zelf je oprecht voelt is niks mis mee. Sterkte! Als je wat meer uit wilt wisselen hierover mag je me gerust een mailtje sturen.
Charlotte zegt
Ik loop nu al 8 en een half jaar hier mee rond: Verliefd geworden op een man die toen 7 jaar getrouwd was. Gevoelens waren wederzijds. We hebben eerst een jaar samen hiermee rondgelopen zonder dat iemand er van wist. Want je bent toch opgevoed dat het niet mag en slecht is. Maar de liefde groeide alleen maar. Uiteindelijk hebben we het aan familie en kerk (we hadden allebei taken in de kerk waar we zaten) verteld. Op het matje moeten komen bij kerkenraad en omdat we nog steeds van elkaar hielden de kerk uitgezet.
Met mijn sisterwife (weet niet hoe het anders heet) had ik goeie vriendinnenband. Zij had ermee ingestemd dat we er naar zouden werken dat we 1 gezin zouden worden en ik erbij zou komen wonen.
Helaas is dat nooit gebeurd. Ik vond het moeilijk dat mensen me niet accepteerden als vrouw van en dat wij nooit echt zouden kunnen trouwen. Uiteindelijk ging het samenwonen niet door en nu denkt iedereen dat het helemaal over is. Niets is minder waar. Ondanks dat we voor de buitenwereld al 5 jaar uit elkaar zijn, zijn we nog steeds gek op elkaar. Ik vind het best moeilijk. Aan de ene kant voelt het dat hij echt mijn ware droomprins is maar aan de andere kant word ik tegengehouden door de omgeving. En ik kan er met niemand over praten, want zoiets doe je toch niet? En is vast wel een leuke vrijgezelle man voor je.
Meer mensen die hier mee tobben?
Anoniem zegt
dit is geen goed voorbeeld voor de kinderen van deze generatie. Het lijkt een beetje heel erg op vreemdgaan
Joost zegt
@anoniem: waarom vind je dat op vreemdgaan lijkt? Zoals ik het lees weten alle direkt betrokkenen het. Dat is waar het volgens mij draait? Dat je het voor de verdere omgeving geheim houdt maakt het geen vreemdgaan.
@charlotte: ook niet-kerkelijken worstelen vaak met de vraag in hoeverre ze de omgeving moeten inlichten. Met name ouders zijn niet altijd blij met de keuze van hun kinderen, ook al zijn die allang volwassen. Iedereen gaat daar anders mee om. De vraag ik mijzelf altijd stel, is aan wie ik ergens verantwoording over af moet leggen. In dit geval of ik mijzelf en mijn naasten recht in de ogen kan kijken. De rest van de omgeving gaat het voor mij gewoon niet aan. In een kerkelijke context hangt het af van je godsbeleving. Leg je over de beleving van je liefde verantwoording af aan de (kerk-)gemeenschap of aan God?
Ina zegt
Charlotte, wat een verdrietig (liefdes)verhaal. Ik hoop dat het goed met jullie (betrokkenen) gaat.
Bijbelse polygamie zegt
Er zijn wereldwijd steeds meer christenen die inzien dat de bijbel polygamie toestaat. Er is in het engels veel over te vinden. Google eens op christian polygamy of biblical polygamy. Niet elke uitleg is even goed maar er is wel al veel bijbelstudie naar gedaan. Steeds meer mensen komen tot de conclusie dat polygamy in elk geval wel degelijk bij Gods plan voor de mensen hoort. Christenen die polygaam zijn leven nu vaak in angst uitgestoten te worden terwijl uitstoten bijbels onterecht is. Note: er is nog veel verschil in denkwijze en uitleg tussen verschillende christelijke polygamisten. Het is aan te raden te zoeken naar meerdere uitleggingen.
Gert zegt
Hallo,
graag zou ik in contact komen met vrijdenkende christenen die polyamorie accepteren of zelf polyamoreus zijn. Liefst in Utrecht of omgeving. Wie heeft een suggestie?
Gert
Anoniem zegt
Hallo Gert,
Ik weet niet of je vraag nu na anderhalf jaar nog steeds geld, maar ik sta er voor open om met je er over te praten. Woon alleen niet in de buurt van Utrecht.. Ben benieuwd hoe je het (dat begrijp ik tenminste uit je bericht) christen zijn en polygamie samen ziet. Aangezien ik zelf ook christen ben en er mee bezig ben, ben ik wel benieuwd hoe andere mensen er over denken.
Groet, Lotte
Geert zegt
Dag Lotte, ik woon in de regio Arnhem, ook christen en dit thema houdt me al jaren bezig…praat er graag eens over. Ik kom graag met andere christenen in gesprek…
Ina zegt
Hoi ik ben me nu aan het oriënteren (en vond dit artikel). Ik woon ook in de regio Arnhem. In Utrecht heb je bijeenkomsten. Of in Nijmegen. Ik overweeg er heen te gaan en ik zou het geweldig vinden om christenen te ontmoeten en hierover in gesprek te gaan. Iemand?
Nieuwsgierig zegt
Hallo Lotte, Geert en Ina, ik woon ook in de regio Arnhem als christen en kom graag eens met jullie in contact…
Sil zegt
2 Januari 2020 lees ik deze berichten. Ik zou graag in contact willen komen met christenen die openstaan voor polygamie/ polyamoreus die hier over willen praten. Ik kom uit Regio Utrecht afstand valt altijd te overbruggen.
Ik hoop dat de mensen die hier gepost hebben het lezen. Echter hoe kom je met elkaar in contact?
Geef eerst een svp reactie daarna post ik wel mijn mailadres op deze site.
I. zegt
Hallo Sil ik stuur je een bericht.
Michael zegt
Polygamie onder christenen is een beetje taboe, maar dat is onterecht als je de Bijbel nauwkeurig onderzoekt, en persoonlijk denk ik dat het voor velen een verademing kan zijn als we durven toe te geven dat voor sommigen dit een goed kan werken; misschien is niet ideaal, maar toch altijd nog beter dan eenzaamheid, kinderloosheid of kinderen alleen moeten opvoeden; als er oprecht liefde, respect en trouw is – de Bijbel is er m.i. duidelijk over. Zou het fijn vinden om er met anderen over te praten; email welkom: [email protected]
Mr. X zegt
U praat nonsens, het is in oude tijden toegestaan, maar de Heere Jezus ging terug naar de oorspronkelijke bedoeling van de schepping.
Eén man met één vrouw.
Jan van Westland zegt
Als je zulke woorden gebruikt, dan vind ik dat je ze ook moet onderbouwen met bijbelteksten.
En zelfs dan zou ik het nog naast mij neerleggen. Want ik pas ervoor om door mensen geschreven teksten als ultieme waarheid aan te nemen.
Voor mij is God de ene alomvattende, dat is dus per definitie het Omniversum.
Ik haal mijn waarheid uit het bestuderen van dat Omniversum en dus in het bestuderen van de natuur. Die wetten volg ik zoveel mogelijk, daarbinnen probeer ik een zo positief mogelijke bijdrage te aan mijn omgeving en de ruimte die resteert gebruik ik im mijzelf gelukkig te maken.
Dichter bij de waarheid dan dat kun je niet komen. Daar heb ik echt geen door mensen geschreven boek voor nodig!
Theo zegt
Jullie spreken hier allemaal over polygamie in de bijbel. Heel mooi maar dat verantwoordt polyamorie nog niet, omdat dat iets totaal anders is. Bij Polygamie wordt namelijk getrouwd en bij polyamorie toch echt niet.
Joost zegt
Theo, je hebt natuurlijk gelijk over het verschil tussen polygamie en polyamorie zoals we dat vandaag de dag definiëren. De vraag is echter of dat zo relevant is voor de Bijbelse voorbeelden. Het begrip polyamorie is immers pas een paar decennia oud en maakten de aartsvaders daar zo’n onderscheid in? Salomo was bijvoorbeeld echt niet formeel getrouwd met al zijn duizend vrouwen.
I. zegt
Je hebt daar wel een punt Theo. Vanwege de kinderen willen wij niet de scheidingsprocedure ingaan en wij kunnen heel goed met elkaar opschieten. Mijn partner geeft mij onvoldoende intimiteit (ik begrijp waar het vandaan komt) waardoor ik heel ongelukkig wordt maar we houden verder wel van elkaar, dus ik ga het buitenshuis zoeken. God is Liefde. Als ik het nou uit liefde doe, met medeweten van mijn partner.. ben ik een zondaar…?
A anoniem zegt
Misschien kun je samen er voor bidden. God in je leven hebben is het mooiste kado wat je kunt krijgen.
Hij vraagt er voor je man te zijn en als er geen intimiteit is bespreken met Hem en niet bij een andere man zoeken.
Kinderen zijn heel gevoelig en slim.
Als je denkt dat zij niets doorhebben dan weet je niet hoe slim ze zijn.
Wat een voorbeeld voor je kinderen zeg. Ipv ze op te voeden in het goede en échte ware liefde ( kun je alleen ontvangen van God) leer je ze wanneer iets minder is dan je zelf wenst het maar te ontvluchten en te zoeken in het wereldse. Meid meid waar ben je mee bezig.
Sorry dat je je niet gelukkig voelt komt omdat je niet goed bezig bent.
I. zegt
Hoi A. Bedankt voor je voorstel om samen te bidden.
Ik voel verder geen liefde uit je verhaal, en ik vind het jammer dat je zo oordeelt over mij. Gelukkig ontmoet ik ook christenen die mij in mijn waarde laten. Ze zijn het niet eens met mij maar zien mij wel zoals ik ben.
A. zegt
Beste I.,
Ik zit als man in een zelfde schuitje. Ik ben 18 jr getrouwd, en we hebben 1 kind. We slapen al 12 jr niet meer samen in een bed, maar gaan als gezin met elkaar om. Scheiding zou het einde zijn voor ons kind: niet met beide ouders opgroeien, twee huizen, misschien zelfs dit huis waar hij altijd gewoond heeft verkopen, evt. nieuwe partners… Ik zou ook nooit akkoord gaan met het feit dat ik m’n kind niet iedere dag meer kon zien, ik wil ‘m iedere dag zien! Als ik 1 ding op de wereld zou mogen wensen dan zou het zijn liefde en alles wat daar bij hoort met een vrouw… maar tussen ons wordt het op dat vlak niets meer. Moeten we dan maar scheiden volgens de meeste reacties hier?
Jan van Westland zegt
Ik vind dit een raar antwoord.
Polyamorie is niks anders dan houden van meer dan een persoon. Wat kan daar nu op tegen zijn?
De vraag is natuurlijk wel hoe je daar vervolgens mee omgaat!
Zolang er tussen betrokkenen consensus is over de situatie zie ik op dat vlak geen probleem.
En alle argumenten die mij tot nu toe voor de voeten zijn geworpen over de maatschappelijke consequenties kan ik stuk voor stuk weerleggen. Sterker, er zijn goede argumenten om het juist te promoten.
En ik vind het ook wat flauw om te zeggen dat het in de bijbel zou gaan over polygamie en niet over polyamorie. Dat zou toch wat zijn dat polygamie in de bijbel alleen zou zijn toegestaan als je niet van elkaar houdt!
belen zegt
trouwen of niet, polygamie is puur gebaseerd op vernedering en onderdrukking van de vrouw. Hersenspoeling ten top. Het gaat alleen om de sex voor mensen.. rest is onzin. Iedereen weet dat, maar niemand durft iets te zeggen. Iedereen die een beetje eigenwaarde heeft, religie of niet, begint er niet aan. De vrouw is een geweldig mens! Mannen moeten maar eens heel goed hun best gaan doen voor EEN vrouw! Haar respect geven! Hoe durf je als man meer vrouwen te hebben. Compleet gestoord.. puur eigen belang! Rot op zeg! En dan nog een kerk erbij halen pfff!!
Anoniem zegt
Hoe is uw bovenstaand antwoord in de context van meerdere mannen met 1 vrouw. Nog steeds hetzelfde? Maar dan omgekeerd? Of denkt u er dan anders over?
Ina zegt
Wil je ajb voor jezelf spreken Belen. Ik ervaar het niet zo. Het is je eigen keuze en verantwoordelijk. Hersenen hebben wij vrouwen ook gekregen gelukkig. Misschien ben jij wel gehersenspoeld. Alleen God kan daar over oordelen.
Jan van Westland zegt
U schijnt heel erg veel verstand te hebben van deze materie. Aangezien u zichzelf aanmatigt op straffe wijze mensen te mogen veroordelen die dit leven werkelijk leiden. Kunt U mij misschien toelichten waarmee u al die wijsheid en ervaring heeft opgedaan. Want ik mag toch hopen dat dergelijk boute uitspraken een steviger fundament hebben dan slechts domme vooroordelen te zijn!
Silvy zegt
Mijn naam is Silvy ben 38 jaar oud. Graag zou ik in contacten komen met christenen mensen die intresses hebben en open staan om over polygamie/polyamoreus te praten. Je kan mij mailen [email protected]
Angel zegt
Hoi hoi, graag zou ik ook in contact willen komen met christen.
Het is voor mij een enorme eye-opener, heb enorm geworsteld met gevoelens.
A anoniem zegt
Dit is koren op de molen van satan. Mensen voor zich te winnen die het Woord van God verkeerd uitleggen naar de mond van een ieder die dit graag wil horen omdat het pure vreemdgaat is die dan goedkeuring kan krijgen.
Ieder moet het zelf weten uiteindelijk moet je boven bij Hem verantwoording afleggen en zul je het wel horen.
Ik weet dat mijn zonden nav dit onderwerp vergeven zijn en God mij zo’n geweldige man heeft gegeven dat ik geen andere nodig heb.
Zorg dat je relatie goed en sprankelend is dan hoef je niet te vluchten naar een ander.
Gid zegt daar genoeg over in Zijn Woord. Probeer deze objectief en zuiver te lezen en niet vervormen naar hoe het je uitkomt.
Bid om uitleg over de tekst. Ik weet zeker als je de Heilige Geest in je hebt je er anders over gaat denken en ook monogamie waardevol gaat vinden.
Ik spreek uit eigen ervaring.
Joost zegt
Je spreekt me aan als Satansprofeet. Dat is me nogal wat. Helaas óf gelukkig is de bijbel niet altijd eenduidig. Er zijn vele oorlogen gevoerd en vele doden gevallen in de strijd over de vraag wat de ‘juiste’ versus de ‘verkeerde’ uitleg is. Heeft dat een betere wereld opgeleverd? Dit is inderdaad mijn lezing en ik gun jou de jouwe. Jij wordt kennelijk geraakt doordat jij zelf ‘gezondigd’ hebt. Ik ben heel blij voor je dat jij en je man de weg teruggevonden hebben naar elkaar. Want zeker, ook monogamie kan een heel waardevolle manier zijn om een liefdevolle relatie met je partner te hebben. Het is, naar mijn inzicht, alleen niet de enige, alleenzaligmakende manier voor iedereen.
Mr. X zegt
Joost, je hebt er voor jezelf een beste draai aangegeven om jouw leventje te kunnen leiden zoals je doet.
Ook jij zult je eens voor God moeten verantwoorden.
Als je nog een beetje geweten hebt, dan weet je heel best dat je op de verkeerde weg zit.
Het is gewoon overspel met als excuus ‘ik heb me toch voorgesteld?’
Als jij ook nog voorgaat in diensten met jouw mening, dan heb je aardig wat op je geweten.
Wacht u om het Evangelie vals te verspreiden!!
God zal ook jou oordelen.
Stop ermee, met een dubbele relatie en mensen vals voor te lichten als soldaat van de duivel.
Houdt het bij je eigen vrouw, laat je vrouw het alleen bij haar eigen man houden.
Bid Hem om vergeving van je zonden om Jezus Christus wil.
Zoek God en leef, want daar ben je nu heel ver vandaan.
Jan van Westland zegt
Volgens mij ben jij gewoon vreemd gegaan.
Maar dat heeft niets, maar dan iok helemaal niets te maken met ethisch non-monogaam leven!
Je verward je eigen stiekeme zonde met de oprechte eerlijk en open gedeelde liefde van anderen.
A anoniem zegt
En nog een ding PAS OP VOOR VALSE PROFETEN.
We leven in de eindtijd.
Probeer God daadwerkelijk te zoeken en aan Hem te vragen wat goed is ipv te luisteren naar iemand die de Bijbel verkeerd uitlegt naar wat goed voor hem voelt.
De Heilige Geest in je hart toelaten dan pas weet je wat ÉCHT is.
Joost zegt
Het raakt me natuurlijk om ook als valse profeet betiteld te worden, maar dit vind ik wel erg mooi gezegd: “De Heilige Geest in je hart toelaten dan pas weet je wat ÉCHT is.” Precies dát is wat ik naar mijn volle overtuiging doe. Voorbij de oordelen en luisteren naar wat zich in mijn hart openbaart.
Liefdeskruiden zegt
Maleachi onderwijst ons over het monogame huwelijk: één vrouw en één man (hoofdstuk 2 vers 14-15): “De HEERE is Getuige geweest tussen u en de vrouw van uw jeugd, met wie u trouweloos handelt, terwijl zij toch uw gezellin, en de vrouw van uw verbond is. Heeft Hij er niet maar één gemaakt, hoewel Hij geest over had? En waarom maar die ene? Hij zocht een zaad Gods.” De kanttekening luidt: “Hij wil zeggen, dat het tegen de eerste instelling van het huwelijk is, dat een man meer dan één vrouw zou hebben, want God heeft gewild dat een man en een vrouw één vlees zouden zijn. God had wel, als het Hem beliefd had, meer vrouwelijke lichamen kunnen scheppen, en die een levende adem kunnen inblazen. Het ontbrak Hem niet aan de macht voor Adam meer dan één vrouw te scheppen, maar Hij heeft dit niet gedaan. Daaruit blijkt, dat Hij niet heeft gewild, dat een man meer dan één vrouw zou hebben.”
Michael zegt
Uw bijdrage bevat m.i. 2 denk/vertaal-fouten:
a) de tekst in Maleachi is overduidelijk niet bedoeld voor de discussie mono- vs polygamie; de context laat zien dat God’s aanklacht is gebaseerd op de trouweloosheid t.o.v. de vrouw van uw jeugd (d.w.z. echtbreuk / scheiding / het haar onthouden van haar rechten als vrouw). Dus niet het al-dan-niet hebben van een 2e vrouw is hier het thema, maar het onjuist en trouweloos behandelen jegens die eerste vrouw.
b) als u Maleachi 2:15 citeert met ‘en waarom maar die ene’ gebruikt u de SV of HSV; het woordje ‘maar’ staat er niet in het Hebreeuws, maar is comfortabel toegevoegd door de SV/HSV vertalers. Het thema van de beperking tot 1 is hier niet aanwezig, maar het verlaten van die ene huisvrouw.
In Jeremia 3 en 31, en in Ezechiel 23 vergelijkt God zich met een man die met twee zussen is getrouwd (Israel en Juda); als polygamie een zonde zou zijn, zou God deze beeldspraak over hemzelf nooit hebben gebruikt. Nergens in de Wet, Profeten, Geschriften of de boeken van het Nieuwe verbond is iets te vinden dat God het een man verbiedt om meer dan 1 vrouw te hebben. Het ideaal is zeker 1 (zie het scheppings-verhaal), een verbod op meer kun je niet uit de Bijbel halen.
B&J zegt
Hallo allemaal,
Wat geweldig om hier te lezen dat er meer christenen zijn die geen negatieve gedachten hebben over polygamie en polyamorie.
Wij praten er ook regelmatig over. Onze relatie met ABBA Vader mogelijk gemaakt door Jezus de Christus is voor ons het belangrijkst. Hoe komen wij in contact met gelijk denkenden? Het liefst in midden/noord Nederland.
Michael zegt
Technisch gezien vind je in de Bijbel veel voorbeelden van Polygyny (1 man met evt. meerdere vrouwen), maar Polyandry (1 vrouw met meerdere mannen) wordt altijd veroordeeld, net zoals casual verhoudingen eigenlijk. Het is niet zo dat de Bijbel alles maar goedkeurt, er zijn specifieke regels. Voel je vrij om te reageren: [email protected] 🙂
Anja zegt
Michael, waar wordt polyandry veroordeeld?
Joost zegt
Hallo B&J,
Misschien is deze gespreksavond iets voor jou/jullie: https://www.plukdeliefde.nl/events/polyamorie-en-geloof-2/ ?
Mel zegt
Heb al vaker dit stuk gelezen elke keer als ik in mezelf een tweestrijd voel. Ik zou zo graag in contact willen komen met andere poly christenen. Miss dat ik wel eens een poly christen groep ga aanmaken op Facebook.
Joost zegt
Hallo Mel, misschien is deze gespreksavond iets voor jou: https://www.plukdeliefde.nl/events/polyamorie-en-geloof-2/ ?
Joost zegt
Voor iedereen die graag contact heeft met anderen over dit onderwerp: hou onze agenda (https://www.plukdeliefde.nl/agenda/) in de gaten. Een paar keer per jaar hebben organiseren we een gespreksavond hierover. Je kunt me ook een mail sturen als je op de mailing list wilt komen: [email protected]
NeiNei zegt
In dit hele stukje dat je schrijft, ben je aan het goedpraten over iets wat je eigenlijk toch niet goed vindt.
Het huwelijk gaat niet over je naasten liefhebben. In een huwelijk word je samen 1 (Je echtgenoot en jij), dus hij of zij is niet je naaste. Je naaste zijn je buren, vrienden om mensen die je tegenkomt, kortom iedereen behalve je huwelijkspartner.
Daarnaast is het juist NIET Gods bedoeling om 2 of meer partners te hebben. Dat God iets toelaat, betekend niet dat het goed is.
Sterker nog, waarom was Koning David een verschrikkelijke vader die zijn zonen niet onder controle had? Omdat hij meerdere vrouwen had die hem gingen beïnvloeden. Idem met zijn zoon Solomo. Uit alle verhalen van mannen die meerdere vrouwen hadden, kunnen we concluderen dat problemen kwamen uit huwelijk.
Daarnaast was er een andere functie van huwelijk in die tijd. De aarde was leeg en het was een opdracht van God om de aarde te vullen met mensen. Dat doe je niet als je dus 1 vrouw hebt met gezin en erbuiten nog eens pleziertjes besteed voor alleen genot zonder intentie tot familie creatie.
Uiteraard ben jij ook Gods zoon en zal hij het accepteren (/door de vingers zien/zonde vergeven), maar je maakt hem er niet gelukkig mee. En dat laatste is iets wat men hedendaags niet meer wilt zien. Wij moeten God pleasen en niet redenen bedenken om onszelf te kunnen pleasen.
Joost zegt
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik iets aan het “goedpraten” ben wat JIJ eigenlijk toch niet goed vindt.
Je zet hier twee motivaties voor meerdere huwelijken/partners tegenover elkaar: “de aarde vullen met mensen” versus “alleen genot” en “onszelf pleasen”. Ik ben het met je eens dat beide motivaties geen solide basis zijn voor hedendaagse polyamorie. Mensen hebben we nu inmiddels wel genoeg op deze aarde. We putten haar nu al uit. Je probeert mij de motivatie van “alleen genot” in de schoenen te schuiven. Je projecteert hier jouw beeld op mij. Ik heb niks tegen genot, maar dat als motivatie voor polyamorie is mij te leeg. Mijn diepe overtuiging is dat ik middels liefde voor mijn naasten bijdraag aan een betere wereld. En daarbij zijn mijn partners ook mijn naasten, en wel zeer bijzondere. Ik kan het niet anders ervaren dan dat dat Gods bedoeling is.
Louis zegt
Vreselijk. Echt Vreselijk
Als je niet spoedig gaat leven zoals je Maker het wilt ga je verloren. Wat een ellende staat je dan te wachten. Of je nou ooit 1x gelogen hebt of dat je zulke rare relaties erop aan houdt. Je moet stoppen met de huidige levenstijl, je hebt spijt en bekeert je ervan. Pas dan laat je je dopen.
Het extra erge is door deze polygamie relaties goed te praten met Jezus erbij en andere mensen in dezelfde val te trekken. Extra zware straf ga je tegemoet.
32 Zij weten dat God dit niet kan toestaan. Want wie zoiets doet, verdient de dood. Maar toch doen ze het. Erger nog: zij vinden het prachtig als anderen eraan meedoen.
Romeinen 1:32 HTB
https://bible.com/bible/75/rom.1.32.HTB
Joost zegt
Louis,
Je reactie illustreert het punt dat ik aan het eind van het artikel probeer te maken. Kennelijk weet jij, in jouw visie, precies wat de Maker bedoeld heeft. Zoals ik schrijf, er zijn genoeg plekken in de Bijbel waaruit jij je gelijk kunt halen, net zoals ik het mijne. Ik gun jou jouw interpretatie en ik gun mijzelf de mijne.
Joost zegt
Louis,
Ik heb de context van je citaat van Paulus nog eens uitgediept. Ik vind dit ook weer een mooi staaltje uit de context citeren. Paulus geeft in het stuk voorafgaand aan vers 32 met name af op homoseksualiteit. Ik laat dat hier liggen omdat dit stuk over polyamorie. Ik lees daar in deze brief van Paulus helemaal niks over. Je citaat klinkt dreigend, maar mist relevantie voor deze discussie.
Als ik zelf creatief zou gaan citeren, dan zou ik steun kunnen ontleden aan vers 29:
“29 Zij zitten vol onrechtvaardigheid en misdaad, vol hebzucht, kwaadaardigheid en jaloezie.”
Dan zou ik kunnen beweren dat Paulus tegen jaloezie is en daar mee een groot pleitbezorger voor polyamorie, omdat juist monogamisten zich laten leiden door jaloezie. Maar ik laat dat creatief citeren maar achterwege. Daar komt nooit veel goeds van, zoals jouw eigen gebruik van dit citaat aantoont.
Joost zegt
Ik was allang van plan het artikel nog eens aan te vullen met drie strofen van Paulus. Bij deze alsnog.
Op drie plaatsen schrijft Paulus heel expliciet over het hebben van (slechts) één vrouw: Tit.1:6 en 1Tim.3:2,12 . Op al die drie plaatsen gaat dat heel expliciet over de LEIDERS van de gemeenten. Daaruit trek ik twee conclusies:
1) Kennelijk is het nodig om dat te melden en dus is het hebben van slechts één partner in die vroeg-christelijke niet vanzelfsprekend (wat niet verbazingwekkend is gezien de vele voorbeelden van mannen met meerdere vrouwen in het oude testament)
2) Het geldt alleen voor de leiders. Het gewone volk hoeft hier niet aan te voldoen.
Anoniem zegt
Ik ben Christen en ik ben zoekend….
En ik ben blij om dit artikel te treffen.
Ik schrik van de veel oordellende reacties.
Ik word blij voor de eenvoud en authenticiteit die ik ook hier lees.
Bedankt Joost, voor jouw openheid en lef.
Dank je wel.
Rob zegt
Bedankt voor jullie openheid. Ik ken de gevoelens voor polygamie en het is dan ook zeker niet mijn bedoeling om te oordelen. Dat is immers alleen aan God. “Wie zonder zonde is, mag de eerste steen gooien” is misschien wel de mooiste of in ieder geval meest treffende passage uit de Bijbel. Als ook de balk in uw eigen ogen niet zien. Tegelijkertijd draagt Jezus ons in Lucas 17 op om elkaar aan te spreken, elkaar niet tot val te brengen en te vergeven. Dat is ook liefde.
Het klopt dat David en Salomo in de tijd van het Oude Testament, als koningen meerdere vrouwen hadden. Hoewel de gedachte om liefde/seks te geven aan meerdere vrouwen heel aantrekkelijk lijkt, staan er in de Bijbel ook duidelijke signalen die een richting geven voor onze denkwijze zoals in 1 Timotheus 3:
Adviezen voor het aanwijzen van leiders in de gemeente
1 Als iemand graag een leider wil worden in de gemeente, dan verlangt hij naar een mooie taak. Want het is mooi werk.
2 Van een leider moeten geen slechte dingen gezegd kunnen worden. Hij mag maar één vrouw hebben. Hij moet nuchter, rustig, fatsoenlijk en gastvrij zijn. Ook moet hij goed kunnen lesgeven in het woord.
3 Hij mag niet verslaafd zijn aan wijn en niet driftig zijn. Hij moet vriendelijk en vreedzaam zijn, en geen ruziezoeker. Ook mag hij niet hebzuchtig zijn.
4 Hij moet zijn eigen gezin en de mensen in zijn huis goed kunnen leiden. Ook moet hij zijn kinderen rustig en beheerst opvoeden.
5 Want als iemand zijn eigen huis niet goed kan leiden, hoe zou hij dan de gemeente van God kunnen leiden?
6 Hij mag niet iemand zijn die nog maar pas gelooft, want dan zou hij trots kunnen worden. Dan zou hij in dezelfde valkuil vallen als de duivel.
7 Ook de mensen buiten de gemeente moeten goede dingen over hem zeggen. Want als er slechte dingen over hem worden gezegd, kan hij in de val lopen die de duivel voor hem heeft opgezet.
8 De mensen die hem helpen bij het leiden van de gemeente, moeten goede en fatsoenlijke mensen zijn. Ze moeten in alles eerlijk zijn, niet te veel wijn drinken en niet hebzuchtig zijn.
9 Maar ze moeten met een zuiver geweten vasthouden aan het geheim van het geloof.
10 Ook bij hen moet eerst uitgezocht worden of ze geschikt zijn voor hun taak. Pas als blijkt dat ze geschikt zijn, mogen ze eraan beginnen.
11 Ook hun vrouwen moeten in alles fatsoenlijk zijn. Ze mogen niet roddelen. Maar ze moeten nuchter zijn en in alles te vertrouwen.
12 De mannen die de leider van de gemeente helpen, mogen maar één vrouw hebben. En ze moeten goed leiding kunnen geven aan hun eigen gezin en aan de andere mensen in hun huis.
13 Als ze hun taak goed doen, zullen de mensen respect voor hen hebben. En ze zullen vol geloof en zonder vrees kunnen spreken over het geloof in Jezus Christus.
Op basis van deze tekst, waar twee keer de omgang met in dit geval vrouwen, wordt genoemd. Dan kun je natuurlijk zeggen, dit geldt alleen voor leiders, maar het laat mij vooral zien dat het niet Gods plan is. Sorry voor als u dit niet wilt horen, maar ik ben van mening dat seksualiteit/meervoudige relaties een afgod kan zijn. Satan heeft er genot van dat we ons met andere zaken dan met God bezig houden. De hedendaagse drang naar meer – meer – meer, iedereen moet gelukkig zijn en alles moet kunnen, is in mijn ogen een grote verleiding. Laten wij onszelf daartoe bekeren en terug gaan naar de Vader. Die ons alle macht heeft gegeven en -hopelijk – in veel gevallen ook al een partner. Vecht daarvoor, overwin de beproevingen/verleidingen en u zult beloont worden.
Joost zegt
Beste Rob,
Dankjewel voor je inhoudelijke reactie. Dat waardeer ik want ik zou graag best meer inhoudelijk hierover van gedachten willen wisselen. De toon van de reacties laat dat helaas echter nauwelijks toe. 1 Timotheus 3:2 is ook voor mij kerntekst. In tegenstelling tot sommige andere teksten is deze tekst ook behoorlijk eenduidig: leiders van de kerk moeten ‘onberispelijk’ zijn (NBV21) en hebben daarom maar één vrouw. Daarover zijn we het eens. De Katholieke Kerk, waarin ik mijn wortels heb, vindt dit nog niet genoeg en vraagt het celibaat van haar leiders.
Wat deze tekst mij ook zegt, is dat het kennelijk nodig was om dit aan Timotheüs voor te houden en dat het dus niet gebruikelijk cq vanzelfsprekend was in die tijd. De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe we die vandaag moet interpreteren. En dan hanteer jij dat wat van de leiders gevraagd wordt, ook van de overige gemeenteleden gevraagd zou moeten worden, dat die langs dezelfde maatlat gelegd zouden moeten worden. Dat is niet wat er staat. Ik word door anderen in deze commentaren er regelmatig van beschuldigd de bijbelteksten naar mijn eigen hand te zetten. Maar in dit vers staat er wat er staat. Als ik mijn Katholieke achtergrond zou volgen dan zou het niet eens kúnnen om de regel ruimer te interpreteren: dan zouden alle volgelingen celibatair moeten zijn en zou er binnen een generatie geen Katholiek meer over zijn. Voor mij is het daarmee vanzelfsprekend, in het voorbeeld van het celibaat zelfs noodzakelijk, dat er voor de leiders andere maatstaven gelden dan voor de volgelingen.
Jan van Westland zegt
Als ik sommige reacties op dit stuk lees dan ben ik blij geen deel meer uit te maken van een kerk die dogma’s oplegt op basis van eigen interpretaties van teksten die duizenden jaren geleden door mensen geschreven zijn. Teksten die bovendien vaak niet eenduidig zijn. En Interpretaties die vaak aantoonbaar niet eens in lijn met die teksten zijn of slechts tot stand zijn gekomen door selectief winkelen in de teksten en veelal al helemaal geen oog hebben voor de context waarin ze zijn geplaatst of de historische context waarin ze geschreven zijn.
Ik heb gelukkig geleerd zelf na te denken.
En God niet te zoeken in een boek maar in de wereld om mij heen.
Want daar is de waarheid te vinden, en daar alleen!
En ik heb geleerd van mensen te houden. In plaats van ze te verketteren omdat ik mijzelf en mijn “waarheid” boven hen verheven acht.
Toon mij duizend “Christenen” en ik zal u wijzen welke eenling de ware is!
Jan zegt
Uit Genesie is wat mij betreft goed te concluderen dat God het huwelijk ontworp als een eenheid tussen man en vrouw. Seks is dé manier voor man en vrouw om fysiek en mentaal 1 lichaam te worden. “Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en deze twee zullen tot 1 vlees zijn”. In een huwelijk deel je alles met elkaar, je bent zoals volgens mij Paulus zegt, niet meer van jezelf maar van je man of vrouw. Het lijkt mij dan ook heel raar als je in een huwelijk zegt: ik ben volledig van jou, wij zijn samen één lichaam, maar soms deel ik mezelf ook even volledig met een ander. In dat geval is er geen eenheid meer.
Daarnaast is het huwelijk ook een aftekening van het volmaakte huwelijk tussen 1 Jezus en 1 bruidskerk. Jezus heeft ook maar 1 bruid, en het is vaak te zien hoe erg Jezus het vindt als Gods kinderen zichzelf niet volledig aan Hem geven, maar als het ware ook trouwen met bijvoorbeeld de mammon. Jezus wil ons helemaal voor Zichzelf hebben, en in een polygame relatie ben je niet volledig van 1 persoon, dus ik zie dat ook niet als aftekening van het volmaakte huwelijk.
Verder zijn er inderdaad vele voorbeelden van polygamie in de Bijbel, maar ik zie in de levens van die mensen weinigs ‘positiefs’. Salomo had veel vrouwen, maar hij verliet ook God en hield zich bezig met heidense praktijken. Abraham trouwde met Hagar, en we weten hoe dat afliep. Uberhault vind ik het apart om te zeggen dat als iets gebeurt is in het Oude Testament, dat dat ook meteen goed is. God straft net elke zonde direct.
Deze polygame relaties zijn ook volgens mij alleen maar te zien bij, rijkere mensen, dat zegt naar mijn mening wel iets, net alsof: ‘waar God het huwelijk met 1 man of vrouw had gemaakt voor iedereen, was een polygaam huwelijk alleen voor het die het konden betalen’… Zou me niet zo eerlijk lijken.
Ik zie in de comments het idee dat God leiders gebied om monogame relaties te hebben, en dan wordt de conclusie getrokken: dus het gewone volk hoeft dat niet. Ik snap eerlijk gezegd niet waar deze conclusie vandaan komt, God zegt het juist specifiek tegen leiders omdat zij een voorbeeld-rol hebben, is mijn visie. Anders zouden we ook kunnen concluderen dat de andere dingen die Paulus leiders oplegd, eerbaarheid, gematigdheid, gastvrijdheid, ook niet voor het ‘gewone’ volk zijn bedoeld…?
Ook ben ik wel benieuwe naar jullie interpretatie van Romeinen 7:3. “Als een vrouw, terwijl haar man nog leeft, trouwt met een andere man, wordt zij een overspeelster genoemd”. Dit gaat over het algemeen, niet eens specifiek over leiders.
En als we het dan hebben over de Bijbel in zijn context lezen, vond ik dit stukje wel interessant om over na te denken:
– “1) Waarom stond God polygamie toe in het Oude Testament? De Bijbel vermeldt niet specifiek waarom God polygamie toestond. Wanneer we speculeren over Gods stilzwijgen, moeten we een aantal zaken in overweging nemen. Allereerst zijn er altijd meer vrouwen in de wereld geweest dan mannen. Huidige statistieken laten zien dat ongeveer 50.5 procent van de wereldbevolking uit vrouwen bestaat, tegen 49.5 procent mannen. Er van uitgaande dat die percentages vroeger hetzelfde waren, en vermenigvuldigd met miljoenen mensen, zouden er tienduizenden vrouwen méér dan mannen geweest zijn. Ten tweede was oorlogsvoering in die tijd bij uitstek gewelddadig, met een ongelooflijk hoog sterftecijfer. Dat zou tot een nog groter percentage vrouwen ten opzichte van het aantal mannen geleid hebben. Ten derde was het door de patriarchale maatschappijen bijna onmogelijk voor een ongetrouwde vrouw om in haar eigen levensonderhoud te voorzien. Vrouwen waren vaak ongeschoold en niet opgeleid. Vrouwen waren afhankelijk van vaders, broers en echtgenoten voor levensonderhoud en bescherming. Ongetrouwde vrouwen werden vaak het slachtoffer van prostitutie en slavernij. Het aanmerkelijke verschil tussen het aantal vrouwen en mannen zou er voor heel veel vrouwen toe geleid hebben dat zij zich in niet te benijden situaties bevonden.
Dus het lijkt er op dat God wellicht polygamie heeft toegestaan om vrouwen die anders geen man konden vinden, te beschermen en in hun levensonderhoud te voorzien. Een man had meerdere vrouwen en diende als kostwinner en beschermer voor hen allen. Hoewel het beslist niet ideaal was, was het leven in het huishouden van een polygamiepleger veel beter dan de alternatieven: prostitutie, slavernij of honger lijden. Behalve de bescherming-/voorzieningoverweging, maakte polygamie het mogelijk dat de mensheid zich veel sneller uitbreidde, in navolging van Gods gebod om “ vruchtbaar en talrijk te zijn en de hele aarde te bevolken.” (Genesis 9:7). Mannen zijn in staat om in eenzelfde periode meerdere vrouwen zwanger te maken, waardoor de mensheid veel sneller groeit dan wanneer elke man slechts één kind per jaar zou kunnen voortbrengen.”-
Dit zou ook de reden kunnen zijn waarom in de Bijbel staat dat een man wiens broer is overleden, moet trouwen met de vrouw van zijn broer, namelijk als bescherming voor de vrouw, omdat zij in die tijd extea kwetsbaar waren.
Op de site van EO las ik ook nog een mooi voorbeeld:
– “Later heeft Jezus hier een wat obscure discussie over. Stel, vragen zijn tegenstanders, dat dit zeven keer gebeurt: er zijn zeven broers, die om beurten sterven en een vrouw trouwt telkens met de volgende – met wie van de zeven is ze getrouwd als we opstaan uit de dood? Het is een strikvraag, met de bedoeling aan te tonen dat eeuwig leven tot logische tegenstrijdigheden leidt, want daar geloven de uitdagers niet in. Jezus antwoordt slim dat we helemaal niet getrouwd zijn na onze opstanding, maar mijn punt is dit: zijn tegenstanders gaan er blijkbaar van uit dat polygamie bij God sowieso geen optie is. Voor onze dood is het, volgens hen, een soort praktische oplossing bij tragedies, maar het is niet het ideaal.” –